Caran D’ache

I dag har jeg leget med mine Caran D’ache farver.

Jeg havde ikke et bestemt mål ud over at jeg ville lave et ansigt og dække en hel side med farver. Den anden dag tegnede jeg et ansigt fra fri fantasi. Det var meningen der skulle være en kvinde, men endte med at ligne en transvestit. :-/ Måske fordi munden blev for smal, eller hagen for kraftig og maskulin? Til gengæld er jeg glad for baggrunden, som bare er nogle vilde zigzagger i forskellige lilla nuancer.

I dag ville jeg tegne et ansigt som lignede! Så jeg “snød” og startede med at printe et billede ud af min datter i meget lyse gråtoner. Klippede ansigtet ud og limede det ind i min art journal, og så var jeg klar til at farvelægge:

Jeg starter altid med at farvelægge omrids/skygger og highlights. Det er bedst at bruge brun, blå eller en mørkere version af den farve man vil male sit motiv med. Sort kommer til at se farligt ud. Da mit motiv er hudfarvet starter jeg med brun og maler med let hånd henover alle skyggeområderne på mit billede, og trykker lidt hårdere de steder hvor det gerne må blive meget mørkt. Derefter maler jeg med hvidt på de steder hvor jeg gerne vil have highlights (næseryg, pande, kinder og læber og hage). Jeg maler også det hvide i øjnene, da det er min erfaring at hvis man først får lidt farve derind ved en fejl, så er det svært at dække over med hvid igen, men hvis man starter med et fedt lag hvid, kan man altid kradse eventuelle uheld væk senere.

Så maler jeg med hudfarve ovenpå det hele. Stater med at male ovenpå skyggerne.

Derefter fylder jeg resten ud. Se hvor fint det er med 3 forskellige toner af hudfarve, da det hvide og brune skinner igennem selvom jeg kører et tykt lag hudfarve på.

Jeg farver munden, tegner det mørke i øjnene op, og sætter en blomst i håret. Og så lægger jeg forskellige farver skygger og highlights i håret. Jeg bruger hvid og  forskellige nuancer af brun og gul for at få lidt farvespil.

Håret ser rimelig vanvittigt ud, men så maler jeg ovenpå med en lysebrun farve, og så ligner det en fin høstak 🙂

Bum bum.. hvad så med baggrunden?… Jeg finder et citat om babyer og skriver med sjuskede ballonbogstaver:

Lægger farve på baggrunden:

Og fylder bogstaverne op i komplimentærfarver til baggrunden, så de rigtig popper frem:

Til sidst tilsatte jeg lidt glimmer til bogstaverne, tegnede omridserne op med en sort sprittusch og eksperimenterede med et sommerfuglestempel (Ville tjekke om det kunne sidde fast ovenpå Caran D’ache farverne, og det kunne det.)

Ja det er ikke blevet super flot, og bestemt ikke noget jeg ville hænge op på væggen, men processen har været sjov og lærerig. Elsker bare min art journal. 🙂

Om Annarella

Don't worry, be happy :-)
Dette indlæg blev udgivet i Kreativitet og tagget . Bogmærk permalinket.

4 svar til Caran D’ache

  1. Hvor er det blevet godt, du må lave nogle flere for det er du god til. v.h. morkaren.

  2. milkcan siger:

    I love the way your “cheater” face turned out!

  3. shelle86 siger:

    Hvor blev det godt… og elsker hvordan du har billeder undervejs. Føler jeg er med 🙂

  4. Annemette siger:

    Har lige været inde og kigge!
    Hvor er dine projekter fine!!!
    …..og din datter skøn;o)

Skriv et svar

